poniedziałek, 9 lipca 2012

SALZBURG - Miasto Mozarta

Wracając z Toskanii postanowiliśmy zatrzymać się na dwa dni w Salzburgu. Hotelik kameralny  a obsługa bardzo miła. Po dobrze przespanej nocy i sytym śniadaniu ruszyliśmy na zwiedzanie miasta. Hotel mieliśmy kawałek od centrum, ale na tyle blisko żeby pójść na piechotę.

Salzburg znajduje się w północno-zachodniej Austrii. Położony jest na granicy z Niemcami w Alpach.
Tutaj urodził się wybitny muzyk Wolfgang Amadeusz Mozart. Jego dom znajduje się na starym mieście, które wpisane jest na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Dom Mozarta stoi przy Getreidegasse, głównej i jednej z piękniejszych uliczek tego miasta. Wszystko tu sprawia wrażenie idealnej harmonii. Bardzo podobały mi się wiszące szyldy. Nadają one uliczce niepowtarzalny charakter.

Na tej ulicy jest mnóstwo małych sklepików z przepięknymi wystawami. Oczywiście wszędzie można spotkać sklepy z czekoladkami Mozart.

Jednakże jeden ze sklepów szczególnie utkwił mi w pamięci. Był to sklep z ozdobami świątecznymi, pomysłowo podzielony na pół, jedną połowę zajmowały dekoracje wielkanocne a drugą bożonarodzeniowe.

Bardzo często można też tu spotkać wystawy ze strojami ludowymi

Salzburg jest miastem bardzo lubianym przez turystów.  W sezonie turystycznym ich liczba przekracza liczbę mieszkańców. Chyba w żadnym mieście nigdy nie widziałam tylu Azjatów. Ponieważ pogoda dopisała mogliśmy spacerować i podziwiać to piękne miasto. Usiedliśmy na ławeczce na Placu Mozarta, patrząc na to tętniące życiem miejsce i widoczną z boku katedrę.

Katedra św. Ruperta jest główną świątynią diecezji Salzburg w Austrii. Zbudowana została w stylu barokowym w latach 1614-1628. Właśnie tutaj został ochrzczony Mozart.

Wnętrze kościoła kryje wiele cennych zabytków, najstarszym z nich jest średniowieczna chrzcielnica, miejsce chrztu m.in. W.A. Mozarta. Warto też obejrzeć barokowe organy główne, otoczone anielskim chórem i ozdobione figurami świętych Ruperta i Wirgiliusza.

Tuż obok katedry stoi Pałac Arcybiskupów Salzburga, a  przed nim przepiękna fontanna.

Wielką atrakcją Salzburga jest twierdza, która majestatycznie góruje nad miastem. Jej budowę rozpoczęto w 1077 roku. Widoczna jest z wielu miejsc w mieście. Na wzgórze można dotrzeć pieszo schodami albo kolejką jadącą po torach.

Ach i jest tu tyle smacznych potraw. Postanowiłam na obiad zjeść trzy rodzaje kiełbasek salzburskich. Były naprawdę wyśmienite. Cały czas jednak myślałam o torcie Sachera. Trafiliśmy do fajnie położonej kawiarenki, gdzie odziane w tradycyjne salzburskie szaty kelnerki, roznosiły na tacach różne rodzaje ciast i stamtąd można było sobie je wybierać. Nie znalazłam tam wymarzonego tortu, a to co pani przyniosła w zamian zupełnie nie przypominało toru Sachera:( A na tacy były takie piękne ciasta... Córka do dziś mi wypomina, że dała się opętać Sacherem rezygnując z cudów na tacy. Cóż na ten torcik trzeba będzie wybrać się do Wiednia:)

Wychodząc z kawiarni natknęliśmy się na człowieka siedzącego w powietrzu:)

W pobliżu majestatycznej twierdzy Hohensalzburg znajdują się niesamowite Ogrody Mirabell. To jeden z najbardziej urzekających naturalnych krajobrazów w Austrii. Ogrody te stworzone w stylu barokowym, założone w roku 1689, uznawane są za jedne z najpiękniejszych w całej Europie. Czuwa nad nim cały sztab, nieprzypadkowych ludzi, codziennie go pielęgnując i tworząc te przepiękne kompozycje.
W Mirabell jest bardzo dużo nawiązań do mitologii. Jest tu mnóstwo rozsianych pomników w rzymskim stylu, oranżeria oraz Salzburskie Muzeum Baroku. Kolory i wzory przyprawiają o zawrót głowy. Piękne soczyście zielone trawniki usiane są różnorodnym kwieciem. Odbywają się tu również koncerty.
Można usiąść na ławeczce w cieniu i delektować się tym naturalnym pięknem.

Salzburg to naprawdę cudowne miasto, wystarczy krótki spacer aby przekonać się o jego pięknie.

A na koniec jedno z moich ulubionych kocich fotek - salzburskie bliźnięta-:)